Diplom och prisutdelning var det imorse och vi hade tre förväntansfulla klasskamrater! Alla deltagare fick diplom och stående ovationer. Andra och tredjepristagarna fick även medalj och första pristagaren fick en liten buckla. Noah och Nils (Turquesa) kom på en delad andraplats.


Klassen var oerhört glad och stolt att vi hade en pristagare och att tre var så modiga och ställde upp i talangjakten!

Idag är det Världsboksdagen och det har vi uppmärksammat i klassen genom att läsa extra mycket. Tillsammans läste vi imorse en storbildsbok.



Alla ettor och även några förskoleklasselever var med och läste högt för klassen.

Vi kommer nu att börja jobba lite mer med sagor och att hitta på och skriva sagor med början/inledning, handling och avslut. Vi pratade tillsammans om vad de olika delarna betyder och vad som då ska finnas med. Efteråt läste jag högt ur en bok. Boken dolde jag i en pärm och eleverna fick bara lyssna och jag visade inga bilder. Många kände igen berättelsen och hängde snabbt med i rimmen när jag läste Einar Norelius saga Petter och hans fyra getter. Vi gick sedan igenom sagan och såg om författaren hade fått med alla saker, inledning, handling och avslut. Nu fick alla illustrera en del ur sagan. Förskoleklasseleverna hjälpte jag att skriva vad de ritat men ettorna fick själva skriva. Detta kommer vi att göra klart imorgon.

När ettorna var på idrott öppnade förskoleklassen skåpet. Idag tog vi fram en hungrig krokodil! Krokodilen gillar bokstäver! Vi repeterade alfabetsramsan och sedan fick eleverna hjälpa till att mata krokodilen med bokstäver.



På flugsmällan finns det en bild av en krokodil. När jag sa en bokstav skulle de leta reda på den och använda flugsmällan på den! Vi avslutade "måltiden" med att förskoleklasseleverna sa bokstäverna i sitt namn och slog på dem.

Igår efter talangjakten använde ettorna sig av VÖL schemat vi gjorde häromdagen om fjärilar. Vi började med att prata om hur en faktatext är uppbyggd, att man använder ord som en/ett .... är och har. Vi pratade även om att det är bra om man beskriver hur något ser ut, vad det äter, vilka fiender den har, hur den låter, tar sig fram och var den bor. De fick sedan sitta i små grupper á 3-4 elever och gemensamt komma på en mening om fjärilen. Jag skrev meningarna som de sades på smartboarden. Jag hjälpte dem med jämna mellanrum att se om de fått med allt från vårt VÖL. När jag läste texten var kom eleverna ganska snabbt på att vissa meningar borde flyttas då de hörde ihop och då skulle stå intill varandra. Det blev en imponerande faktatext som lätt skulle kunna platsa i en faktabok om fjärilar. :-D Stolt delade vi sedan ut vår text till Rojo och Marron!

Avslutar dagens bloggtext med att visa vad Melker och Manuel gemensamt har byggt!



// Helena