Hundranmattan tog vi fram imorse.

Innan jag hann börja prata om vad vi skulle göra med mattan så diskuterade eleverna olika saker de såg på den. De pratade om tiotalen och räknade. De pratade om udda och jämna ental. De såg att i alla lodräta rader slutade de på samma siffra. De pratade om att i de lodräta raderna var varannan rad udda och varannan rad jämn osv. Imponerande att höra!

Efteråt pratade vi om -1, +1, -10 och +10.

Vi har gått igenom läsläxan och då redovisade Vidar en bokrecension för klassen. Han hade läst en bok som han gav 3 stjärnor av 5 möjliga.

Klassen hade idag fått ett brev i brevlådan av bokstavsfiluren.

Hon hade fått stavningssjukan och bad om hjälp att rätta sitt brev som var fullt med fel.



Barnen blev indelade i små grupper med två elever i varje och de hjälptes åt att hitta felen. Vi hade sedan en gemensam genomgång där de visade på alla fel. Tanken här var att de kunde lära av varandra både i de små grupperna samt i helklassen vid genomgången. Alla elever har även fått en checklista att använda sig av när vi skriver olika texter och de kan då bocka av när de kollat att de fått med allt på listan t.ex. stor bokstav i början av meningen, mellanrum mellan orden.

Efter lunchen hade eleverna slöjd och var med Ewa i Marron och hade syslöjd. Det gäller att ha koncentration när man syr ;-)