Åh, vilket härligt väder det är idag! Det var lite kallt imorse och frosten låg fortfarande kvar på en del platser när vi gick till skogen. I klassrummet hade vi fortsatt att prata om vårtecken och vi tittade på bilder på blåsippor, vitsippor, snödroppar, krokus och tussilago. Vi pratade även om fridlysta växter.

I skogen repeterade vi kring näringskedjor och i samband med detta lekte vi leken Gammelgäddan. Gammelgäddan sover i vassen och runt simmar olika insjöfiskar. När gäddan vaknar gällde det att simma tillbaka till sitt bo där man var fri. Leken var så populär så vi gjorde om den men denna gång hade vi en annan toppkonsument i mitten, huggorm. Runt om huggormen smög grodor, möss mm och när huggormen vaknade gällde det att snabbt komma till sitt bo.

Vi fortsatte sedan att prata om vårtecken och vi lyssnade efter fåglar. Barnen kom ihåg mycket kring flyttfåglarna och kunde förklara att anledningen till att de kom tillbaka var att här har nu blivit varmt och insekterna vaknar till liv så att fåglarna kan äta. Då lekte vi nästa lek där eleverna delades in i 4 grupper. Varje grupp fick komma överens om vilken fågel de var och när signalen gavs skulle de springa till en stor pinnhög i mitten och hämta en pinne till sitt bobygge. När pinnarna var slut räknades högen man hade och vi kunde konstatera att blåmesarna hade samlat flest pinnar.



Vi har även använt oss av knoppisar idag



och tittat på de träd och knoppar vi studerade förra veckan. En av knopparna vi såg tillhörde en Rönn



När vi gick till skogen såg vi 3-4 tussilagos men när vi gick hem såg vi helt plötsligt 15-20 stycken. Hur kom det sig? Hade Tussilagon växt upp undertiden vi var borta? Meningarna var delade men vi kom fram till att de hade funnits där hela tiden men när solen sken på platsen så slog knopparna ut och man kunde då se fler härligt gula blommor.



Till lunch var det soppbuffe med 4 härliga soppor att välja mellan. Salladsbordet var välfyllt som vanligt och idag fick vi även mjukt bröd till soppan. Mums!

Förra veckan fick barnen skapa egen musik och idag spelades en melodi upp från varje barn. Vi hade en levande orkester där eleverna i klassen turades om att göra ljuden. Ljuden var klappa händer, stampa fötter, knäppa med tungan och slå med händerna i bordet. Roligt att höra hur det lät!



Här är Melkers musikpapper. Figurerna visar vilket ljud som hör till. Under är fyra melodier.

Ha det gott! // Helena