Guldlåda 5 röster, rosa pennfodralet 2 röster, mattemonster 2 röster, gröna stora påsen 2 röster, stora ljusblå påsen 1 röst, Valles grodkusin 1 röst.

Imorse fick de rösta vad vi skulle titta på i skåpet. Guldlådan fick flest röster och togs därför fram men .... den var tom.



Guldlåda måste väl betyda att den är magisk!  ;-)  Alla fick berätta vad de önskade och jag stoppade ned önskningarna i lådan och stängde locket noga. Nu får vi se om några önskningar slår in!

Efteråt tog jag fram en liten svart påse med bilder i. Eleverna fick gissa vad vi skulle göra och någon klurade snabbt ut att det nog måste handla om sagor med inledning, handling och avslut. Smarta elever jag har i klassen!

Klassen delades in i grupper och varje grupp fick sekvensbilder som de skulle lägga iordning samt gemensamt komma på en saga. Alla grupper redovisade framför klassen och vi kollade att de hade med en inledning där det berättades om vilken/vilka som var med, vad de heter, var dom är osv. Sedan skulle något hända eller ett problem skulle uppstå och på slutet klarades det ut och det blev antingen ett lyckligt eller olyckligt slut.





Här ser ni sekvensbilderna grupperna fick att arbeta med.

Innan vi gick hem fick vi post till klassrummet från Nippon.



Det var ett vykort från Eric som nu har varit i Japan. I brevet fanns det även ett tjusig papperskonstverk som föreställer ett akvarium.



På måndag kommer förskoleklassen att få se kortet och konstverket och vi ska gemensamt titta på kartan var Japan ligger. Vi måste ju även ta reda på vad det är på vykortet samt varför han skickade med papperskonst?!?

Ha en trevlig helg!

// Helena