Imorse började jag med ett nytt moment.



När eleverna gick in i klassrummet hade jag avslappnande musik på och eleverna fick smyga in. Fram tills att det ringde in fick de välja mellan att titta i böcker eller rita. När klockan ringde skulle de plocka undan. Vissa mornar har jag haft svårt att få klassens uppmärksamhet och ljudnivån vid start har ibland varit lite för hög. Förhoppningsvis ska detta göra att morgonen upplevs lite skönare i klassrummet. Vi gick igenom schemat och sedan fortsatte vi i grupprummet.

När vi öppnade en låda ur skåpet fanns där en fjäril. Morgonen börjades därför med att vi gjorde ett VÖL dvs vi tog reda på V - Vad eleverna kunde om fjärilar.





Sedan fick de berätta vad de Ö - Önskade att lära sig.





Spännande och bra frågor de hade kring fjärilar, eller hur?

Imorgon är det ju talangjakt och idag var det genrep för de som skulle delta och därför var vi och Marron kvar på skolan. Vi passade därför på att ha ett samarbete och alla elever i dessa klasser delades in i tre grupper där de skulle arbete med fjärilen.

Inne på fritids hos Ewa pratade och arbetade man med fjärilens förvandling dvs metamorfosen och de olika stadierna. De arbetade sedan praktiskt med att illustrera detta genom att måla pasta.







Pastan limmades sedan fast på ett papper där eleverna ritat en gren med ett löv. Här ser ni några elevers arbeten.











Ni ser säkert de olika faserna, från ägg till larv som blir en puppa och sedan en fjäril.

Inne hos mig arbetade vi med faktatexter. Innan vi startade skrev jag på tavlan vad vi skulle arbeta med samt de ord jag ville att de skulle kunna när de avslutade dagen.



Vi började med att prata om vad fakta är och alla tre grupperna förklarade att det är text där allt är sanning och man kan lära sig något av det. Jag läste sedan avsnitt ur två faktaböcker.  



Alla fick sedan varsitt papper där de skulle svara på frågor kring Citronfjärilen. Frågornas svar hade funnits i texterna jag läste så det var inte så svårt att göra rätt. Ettorna skrev själva och det gjorde även en del förskoleklasselever. Ville man fick man självklart hjälp. Alla frågepapper sitter inne i klassrummet men här är bilder på två.







Inne hos Johanna i Marron tittade alla grupper på en film om fjärilens metamorfos och olika stadier samt sjöng en sång om fjärilen.

Vi pedagoger tyckte att dagen var mycket lyckad och när jag till sist gick igenom med klassen vad de L - Lärt sig, fick de själva syn på hur mycket de uppfattat! Som ni ser fick de även svar på alla sina frågor de ställde imorse.



Imorgon håller vi tummarna för Noah, Saga och Vera! Heja heja!

// Helena